- SKARGI I WNIOSKI DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI SĄDU, PETYCJE
- Tryb przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności sądu
Tryb przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności sądu
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków związanych z działalnością sądów administracyjnych został uregulowany w przepisach Działu I Rozdziału 5 a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 365) oraz rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 524), do których to odsyła art. 29 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 2167 ze zm.).
Prezes Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu jako organ sprawujący nad nim bezpośredni nadzór.
Zgodnie z § 5 ust 1 pkt. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 sierpnia 2015 r. - Regulaminu wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 1177) sprawy skarg i wniosków prowadzi Wydział Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, którego pracami kieruje Sędzia - Przewodniczący Wydziału.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności:
- Naczelnego Sądu Administracyjnego,
- Wojewódzkich sądów administracyjnych, jako organ wyższego stopnia,
- Prezesów wojewódzkich sądów administracyjnych.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
na piśmie:
- w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
- za pośrednictwem poczty, na adres Sądu: ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań
- pocztą elektroniczną na adres: wis@poznan.wsa.gov.pl; info@poznan.wsa.gov.pl
- za pośrednictwem platformy ePUAP - dostęp przez stronę: Elektroniczna Skrzynka Podawcza Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
w formie ustnej do protokołu:
w Sekretariacie Wydziału Informacji Sądowej WSA w Poznaniu – parter, pok. 5.
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Elementy skargi/wniosku:
- data
- imię i nazwisko (nazwa) i adres skarżącego lub wnioskodawcy
- zwięzła treść skargi lub wniosku
- w razie potrzeby sygnatura sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek
Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
Skargi niepodlegające rozpatrzeniu
Nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądów, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi pozostawiane bez rozpoznania
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.